Rygestop

Det kan lade sig gøre

Det er aldrig for sent at stoppe med at ryge. Du vil kunne mærke de første forbedringer allerede efter et par dage.

Da du er afhængig er motivation nok den vigtigste faktor, der vil afgøre om du for succes med dit rygestop. Start derfor med at søge information om rygning og behandlingsmuligheder.

Rygestop

Rygestop behandling

Det offentlige har godkendt flere type af medicin og håndskøbsmedicin til dæmpning af rygetrang og rygestop behandling.

Lægehjælp

Er du meget afhængig af cigaretter, er der god mulighed for at du kan få hjælp hos en praktiserende læge.

Håndkøbsmedicin

Der findes flere forskellige type af håndkøbsmedicin, som kan hjælpe dig gennem dit rygestop.

Alternativ behandling

Der er også et par gode alternativer til de behandlingsformer, som det offentlige tilbyder.

Hypnose

Kombinationen af coaching, hypnose og information har hjulpet mange til at finde den nødvendige motivation til at gennemføre deres rygestop.

Akupunktur

Mange har givet udtryk for at akupunktur har hjulpet dem til bedre at kunne håndtere deres rygetrang under deres rygestop.

Gevinster ved et rygestop

Der er mange genvinster ved et rygestop og det er aldrig for sent at stoppe. Heller ikke hvis du allerede er blevet syg, som følge af din rygning. Generelt vil du på lang sigt blive langt sundere. Dit blod vil løbe mere frit i dine årer, din kondition vil blive langt bedre og risikoen for at du bliver syg, vil blive langt mindre.

En af de første gevinster, som du vil lægge mærke til allerede nogle få dage efter, du er stoppet med at ryge, er at din smagssan vil blive markant forbedret. Du vil opleve at din mad og drikkevarer smager af langt mere, og du vil nyde et godt måltid lang mere end da du røg.

Bedre livskvalitet

Som direkte følge af at din krop ikke længere dagligt udsættes for nikotin og andre giftstoffer, vil din krop langsom få det meget bedre, og du vil opleve dette ved følelsen af en langt højere livskvalitet.

Helbredsgevinster

  • 20 min. – Din puls og blodtryk falde til et normalt niveau.
  • 12 timer – Kulilten i dit blod vil falde til et normalt niveau.
  • 2 – 12 uger – Dit kredsløb og din lungefunktion forbedres gradvist.
  • 1 – 9 måneder – Din vejrtrækning vil blive bedre og du vil hoste mindre.
  • 1 år – Risikoen for hjertekarsygdomme er nu halveret i forhold til da du røg.
  • 5 – 15 år – Risikoen for en hjerneblødning eller blodprop er nu lige så lave som en ikkerygers. Risikoen for lungekræft, kræft i munden, halsen, spiserøret, livmoderhalsen, bugspytkirtelen og blæren halveres.
  • 10 år – Risikoen for impotens nedsættes, og mænd lettere gøre og kvinder lettere blive gravid. Risikoen for abort, for tidlig fødsel og lav fødselsvægt nedsættes også markant.

Kilde: WHO